СТРАХЪТ ДА ПОЗНАЕШ СЕБЕ СИ
Мнозина се страхуват от това, което биха могли да открият за себе си. Човек
би казал, че възможното им величие ги плаши. А може би се боят да не се окажат
„други"? Може би ги е страх да напуснат удобните си затвори, лъжливата си
сигурност, илюзиите, които хранят за себе си?
Така или иначе животът на много хора представлява камара от идеи, почерпани
отвсякъде и водещи доникъде. В душите на тези хора никога нищо не се е случило
и никога нищо не се е променило. Бихме могли да представим съществуването им
така:
1+1+1+1+1+1+... = 0
Тоест те се придвижват по улиците на живота, вървят напред с нищо в себе
си, за да стигнат доникъде. Могат само да се задушават в своята тъмница.
Понякога тъкмо това ги подтиква да потърсят изхода и да възвърнат свободата
си. Тогава се появява още един „център", който може би ще започне да
излъчва информация сред близките си, в службата, на улицата, в метрото... Да,
понякога подобни неща се случват.
(3+9) :2-6
или
"Аз съм един средностатистически
човек..."
Повечето хора са на мнение, че „златната среда", „средното
ниво", съвършеното равновесие са идеалът, към който трябва да се стремим,
че падините и върховете са
I
еднакво нежелателни. Те заклеймяват като „странни" страстите, острите
умове, артистичните темпераменти и всичко, което стърчи над прехваленото „добро
средно ниво" (защо пък „добро"?). Д това означава също, че в
училищата, в социалните групи и в обществото, където цари понятието
„средно", всичко над „средното" е окаст-рено, притиснато, задушено,
приравнено към общоприетото.
От друга страна, мнозина се оплакват, че са само „средностатистически
индивиди". Без да са проверили достатъчно истината на твърденията си,
тези хора предварително се отказват от възможен за тях начин на живот, за
който се смятат недостойни и който поради това им се струва недостъпен.
Вярно е, че в наше време гъмжи от общоприети и изтъркани изрази: средна
класа, средно интелигентен, средни възможности, среден ръст, средно голям нос,
среден коефициент на интелигентност и т. н.
На първо място очевидно е, че понятието за средно се мени в зависимост от
определящите го критерии и ценности. Ако средното аритметично на 3 и 9 е 6,
това на 4000 и 5000 е 4500. Средната оценка в Принстънския университет няма
нищо общо с тази в кварталната гимназия. И тъй нататък.
Грешката...
Излиза, че съществуването на „средностатистически" човек е доста
относително, както и това на „средното" мнение в дадена група или сред
част от населението. Ако проведем анкета и 7/8 от групата са на едно мнение,
въз основа на което се вземе някакво решение, останалата осминка е длъжна да
се подчини, докато може би тъкмо тя би била способна да промени нещата из
основи.
Често пъти понятието „средно" унищожава усещането за свобода. В
дадена група индивидите, недостигнали „средното ниво", биват принуждавани
да се стремят към него - нещо, на което може
би са неспособни. Докато задминалите го са длъжни да се върнат назад
и да се приспособят към новия си статус.
Тези адаптации, извършвани, за да се избегне чувството за вина, за
непълноценност, за отхвърляне, се заплащат много скъпо: при едните с маргиналност,
при другите с неврози.
Впрочем човекът, смятан за „среден" (или който сам се определя така),
е такъв само при определени обстоятелства (афективни или социални). Всъщност
той предварително се обявява за победен, вместо да потърси други жизнени
критерии, които биха му помогнали да се изяви като много способен, дори
блестящ. Всичко опира до това да не се поддаваме на днешната демагогска
тенденция към уравновиловка и да не отхвърляме като нежелани тези, които
разчупват общоприетите норми.
Прословутото „добро" средно ниво се оказва „лошо" със сивотата и
с конформизма си.
Защото каквито и качества да притежаваме, ние неизменно
оставаме под нивото на собствените ни възможни постижения и на собствената ни
свобода.
Един поучителен пример...
Можем да сравним задължителното адаптиране към по-ниското „средно"
ниво с модулираната вълна на радиопредавателите.
Както е известно, високочестотната, „носеща" вълна е „модулирана"
от излъчвания сигнал (музика, глас и т. н.), който е нискочестотен. Но вместо ниската
честота да се нагоди към високата, става точно обратното. Ви-
соката честота бива смазана, модулирана, нагодена към излъчвания сигнал.
Не се ли получава същото и когато високите честоти на дадена афективност
или интелигентност са принудени да се приспособят към наложените средни
честоти?
„В нормата сте!"
Нормата е абстрактно понятие, променящо се в зависимост от епохата,
групата, общността, обществото. Тя най-често се налага в затворен кръг от хора.
Повечето общества, институции, предприятия притежават и създават
свои норми. Така са се появили норми социални, политически, религиозни,
афективни, поведенчески; норми, които ни нареждат как да се обличаме, как да се
изразяваме, дори как да мислим.
Обикновено тъкмо нормите разрешават или забраняват дадено поведение. Тази
тирания се проявява по няколко начина.
Първи начин: самите индивиди се самоопределят според нормите и се сливат
напълно с тях във всички области (да си спомним например за принадлежността
към даден „клуб", където се налагат - и на всичкото отгоре се спазват -
правила за изразяване, обличане, държане). Що се отнася до тези, които са
„извън нормата" (под или над нея), по какво да ги „разпознаем" и как
самите те да се определят?
Втори начин: нормата налага, диктува да се следва такъв начин на действие и
на мислене, какъвто очакват другите. В този смисъл понятието носи особено
отрицателен заряд. То ограничава или направо отхвърля „аутсайдера" така,
както организмът отхвърля „чуждото тяло" (тук можем да посочим като пример
многобройните тесногръди и „благоприлични" семейства, които прогонват
вътрешно освободените хора, дори най-близките си, в името на „кастата",
на парите и т. н.)
Трети начин: нормата отхвърля индивидуалното
творчество (например изкуството), освен ако не се вмества в
„рамките" (самоограничаваща се дума) на дадена дейност, като например
индивидуалната работа по подобряване или разширяване на някакво предприятие,
водеща евентуално до създаването на нови норми.
Четвърти начин: нормата се свежда до „средното" ниво и се отъждествява
с него. Ясно е в каква задушаваща атмосфера на примирение и бавна смърт живее
онзи, чиято афективност или интелект не се вписват в усреднена-та норма и
който във всеки миг е изложен на риска да
бъде „наказан". До такова плачевно състояние на нещата се стига
винаги когато се слеят норма и посредственост.
Всяка идея, всяко мнение, наложени по какъвто и да е
начин - чрез информация, чрез догма, чрез интегризъм (виж по-нататък),
унищожават и правят на пух и прах всичко неподправено, свободно, интелигентно,
интуитивно, творческо и истинско у индивида.
Как да се противопоставим? Единственият начин е вътрешно да отхвърлим
ограниченията. Само тогава ще можем да открием „другия свят", за чието
съществуване ни загатват „аутсайдерите" на ума и на духа, често обречени
на самота, опетнени от подозрения и враждебност (или обект на прекалено
възхищение, което също е своеобразно отхвърляне). Те впрочем устояват на
атаките на нормата само ако имат силна афективност и могъщ интелект. В
противен случай...
Но би било жалко светът да се управлява от „средностатистически"
индивиди вместо от носители на свободни идеи, за които нормите са загубили
първоначалния си смисъл. За щастие невинаги е така.
Впрочем самостоятелният и интелигентен човек спазва някои норми не по
задължение, а от уважение. Например съобразяването със светлините на светофара
е задължително (а дали би имало светофари в общество, основано на
интелигентността и чувството за колекти-визъм?), но то е и израз на уважение
към собствения живот, към живота на другия и към пътното движение, в което
всички участваме.
"Психология и вътрешна свобода" , Пиер Дако